18 تیر بزرگداشت مهدی آذر یزدی و روز ادبیات کودک و نوجوان در مرکز ما
حلول ما مبارك رمضان بر تمامي همكاران مبارک .
سرزمين كهن و پهناور ايران از ديرباز همچون پلي تمدن هاي باختري و خاوري را به يكديگر پيوند داده و به سبب همين جايگاه جغرافيايي ، نه تنها مركز بازرگاني ، بلكه جايگاه داد و ستد فرهنگ ها و تمدن هاي گوناگون نيز بوده است .
تاريخ اين سرزمين ، پيوندي ژرف با تاريخ تمدن انسان دارد ، زيرا كه يكي از شاخه هاي تمدن كهن در اين سرزمين پديد امده است.ادبيات كودكان ، در آغاز ريختي شفاهي داشت و در بخش هايي نيز با ادبيات بزرگسالان همسان بوده است ، زيرا در آن دوران ، رده بندي مخاطب پديد نيامده بود . افسانه گويان افسانه مي گفتند و كودكان ، اگر اين روايت ها را جالب مي يافتند با انها پيوند مي گرفتند . تنها مخاطب ويژه برخي از گونه هاي ادبيات شفاهي همچون لالايي ها ، ترانه هاي نيايش ، بازي ، و متل هاي اهنگين كودكان بودند . در ايران بخش بزرگي از ادبيات شفاهي ، ادبيات ويژه كودكان است كه در فرهنگ سنتي ما ، پيشينه اي چند هزار ساله دارد .
.درخت آسوريك كهن ترين متن ادبي كودكان ايران است كه ديرينگي آن به نزديك سه هزار سال مي رسد .اين افسانه نوشتاري ، نشانه آشكار پيشينه دراز ايرانيان در نوشتاري كردن داستان هاي ويژه كودكان است .
.................واما امروز ادبيات كودك و نوجوان رشد قابل ملاحظه اي كرده ونويسندگان خاص كودك و نوجوان فقط براي كودكان و نوجوان مي نويسند .يكي از اين نويسندگان "مهدي آذر يزدي " مي باشد كه 18 تير 1388 در سن 88سالگي پس از سالها تلاش براي ادبيات كودكان و نوجوان ايران زمين ، دست از دنياي فاني كشيد و به ديار باقي شتافت .به همين مناسبت 18 تير روز ادبيات كودك و نوجوان نامگذاري شده است .
در مركز شماره 2 كرج هم به همين مناسبت ، مراسمي با حضور اعضاي نوجوان و گروه سني ج برگزارشد كه برنامه هاي زير اجرا شد :
- تلاوت قران كريم
- سرود ملي و سرود كانون
- صحبتهاي مسئول مركز و خوش آمد گويي
- قرائت مقاله اي درباره ادبيات كودك و نوجوان
- معرفي شخصيت آقاي مهدي آذر يزدي
- نمايش فيلم زندگينامه ايشان
- مشاعره اعضاي نوجوان
- قصه گويي اعضا از كتاب قصه هاي خوب براي بچه هاي خوب ج 7 ( عاقلانه )
- معرفي كتاب هاي آقاي مهدي آذر يزدي
- اهداي يادبود به اعضا .